Webshop voor B2B? Dit zijn de beste tips
Waar er veel webshops B2C zijn, kun je er ook voor kiezen om je te richten op B2B. Wil jij een webshop voor B2B starten? Dan is het goed om te weten hoe je dit het beste kunt aanpakken. Er zijn daarom een aantal tips die hiervoor handig zijn om in gedachten te houden. Welke tips dit zijn? Je leest het hieronder!
De juiste software gebruiken
Een B2B-webshop zet je natuurlijk niet zomaar op, hier heb je de juiste software voor nodig. Bepaal in de eerste instantie of jij het zelf wilt gaan bouwen of dat je dit laat doen door een professional. Bij CMS-systemen voor jouw webshop zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan WordPress, Shopify, Joomla of Magento. Maar niet alleen deze software kan handig zijn, dit geldt ook voor bepaalde integraties voor jouw webshop. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken ERP software of slimme plugins.
Biedt persoonlijk contact
Belangrijk om te onthouden is dat B2B-klanten vaak meer behoefte hebben aan persoonlijk contact dan B2C-klanten. Als je jouw webshop gaat richten op B2B, is het daarom handig om hier rekening mee te houden. Ze verwachten een meer persoonlijke benadering, dus ga hier achteraan. Je kunt hierbij dus denken aan speciale promoties, maar ook aan op maat gemaakte offertes en facturen. Probeer ook zo uitgebreid mogelijk jouw producten te omschrijven, zodat de potentiële klant hier een goed beeld van krijgt. Bij persoonlijk contact hebben we het natuurlijk ook over het bieden van de juiste service. Zorg ervoor dat je goed bereikbaar bent en geef op de webshop meerdere opties aan jouw klanten om contact met je op te nemen.
Realiseer flexibele betaalopties
Wat goed is om te doen, is om flexibele betaalopties aan te bieden aan B2B-klanten. Denk hierbij aan verschillende betaalmogelijkheden, maar ook aan bijvoorbeeld een kredietlimiet optie of een betaling op rekening. Zo laat je zien dat je met de klanten meedenkt en dat je er alles aan doet om hun tevreden te houden.
Responsive design
Ook zeer belangrijk is een responsive design. Als je dit met jouw webshop niet hebt, is het goed mogelijk dat je maar weinig bezoekers krijgt. En dit moet je natuurlijk zien te voorkomen, want je wilt van jouw webshop een succes maken. Zorg er daarom absoluut voor dat je een responsive design hebt. Dit betekent dat je een optimale webervaring moet zien te bieden voor verschillende apparaten. Dus voor bijvoorbeeld een desktop, mobiel en tablet.
Snelle laadtijd
Naast een responsive design is ook een snelle laadtijd van groot belang voor jouw B2B webshop. Hoe sneller jouw webshop, hoe fijner het is voor de klanten om hier tijd op door te brengen. Als jouw webshop een langzame laadtijd heeft, is de kans groot dat de bezoekers sneller wegklikken, wat natuurlijk niet gunstig is. Probeer dus echt een snelle laadtijd te realiseren. Dit kun je doen door bijvoorbeeld bestanden te verkleinen, browser caching te implementeren en het aantal plugins beperkt te houden.
Uiteraard zijn er nog veel meer handige tips om te gebruiken voor het bouwen van de perfecte B2B webshop, dit zijn slechts wat goede voorbeelden. Besteed in ieder geval voldoende tijd aan jouw webshop om deze zo goed mogelijk te maken. Hoe beter jouw webshop gericht is op B2B, hoe succesvoller deze zal zijn.